Musím ho však hneď na začiatku sklamať, pretože či sa to niekomu páči, alebo nie, na severe Slovenska pribúdajú diaľnice a rýchlostné cesty tempom, ako nikdy pred tým.
V najbližších mesiacoch sa začnú definitívne stavať časti diaľnic pri Košiciach a Bratislave a teda v oblastiach, ktoré nedostatkom dopravnej kapacity trpia de facto neustále. Okrem toho sa však konečne vo veľkom začalo myslieť aj na oblasti, kde nemajú problém s kapacitou, ale kde komplexné, ucelené a plnohodnotné úseky diaľnic a rýchlostných ciest možno nájsť len pomerne ťažko. Preto ma naozaj teší, že tak, ako pri Košiciach a Bratislave, práve v tomto období narastá intenzívna realizácia cestnej infraštruktúry aj na severe Slovenska - na Kysuciach, Liptove, Spiši, ale aj v iných, ťažko skúšaných oblastiach Hornej Nitry či stredného Slovenska. Zabudnúť netreba ani na výstavbu obchvatov miest Žiliny, Martina a Ružomberka. Celkovo tak hovoríme o zhruba 130 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest vo výstavbe, pričom asi 56 kilometrov bude vodičom odovzdaných do užívania už tento rok.
Za samostatnú kapitolu v oblasti výstavby cestnej infraštruktúry možno považovať realizáciu tunelov. Vo výstavbe ich je práve 13, pričom jeden z kľúčových je nepochybne tunel Višňové. Ten vodičov zbaví nekonečných kolón pod Strečnom, kde denne prechádza viac, ako 30 000 motorových vozidiel. Minulý týždeň bolo na tomto tuneli vyrazených prvých sto metrov, pričom je používaná špeciálna technika, vďaka ktorej možno vyraziť až štyri metre tunelu denne. Navyše, v tejto chvíli na celom diele pracuje viac ako 200 pracovníkov a ako uviedol štátny tajomník Ministerstva dopravy Viktor Stromček, po prvých kontrolných dňoch možno konštatovať, že harmonogram sa dodržiava a práce prebiehajú podľa plánu. Preto som absolútne presvedčený, že diaľnica medzi Martinom a Žilinou bude otvorená a plne prejazdná koncom roka 2019.
Výstavby veľkých cestných projektov, ktoré boli spustené práve za tejto vlády, majú hneď niekoľko dôležitých rozmerov, ktoré absolútne súvisia. Asi už málokto bude pochybovať o tom (ok, niekto sa určite nájde ;) ), že dopravná infraštruktúra a primárne tá cestná, je základným predpokladom k rozvoju každého regiónu. Jednoducho povedané, vôľa a snaha k rozvoju sú síce potrebné, ale ak chýba cesta, vôľa je zbytočná. Sekundárnym, ale taktiež veľmi dôležitým aspektom podpory stavebného priemyslu v segmente výstavby ciest, je podpora zamestnanosti. Veď len na úseku Martin – Žilina má postupne pracovať viac ako 500 ľudí. Preto som presvedčený, že takýmto projektom je potrebné vyjadriť verejnú podporu a presne toto v tejto chvíli robím.
Summa summarum, zhruba 200 kilometrov rozostavanej cestnej infraštruktúry predstavuje množstvo, ktoré mali v stave rozostavanosti tri predchádzajúce pravicové vlády dohromady. Nuž, fakty a čísla nepustia. O každej vláde si myslime každý, čo chceme. O to však vôbec nejde. Ak robí niekto niečo zlé, kritizujme. Ak však robí niekto niečo prospešné tak, ako v tomto prípade terajšia vláda, oceňme to, pochváľme a povzbuďme kompetentných, aby sa nezľakli všadeprítomnej mediálnej opozičnej kritiky, ale aby to pre rozvoj regiónov a zvyšovanie životnej úrovne robili ďalej.