reklama

Kedy potrebuje Bratislava obchvat? Už včera bolo neskoro.

Po bratislavskom Prístavnom moste prejde denne 120-tisíc áut a každý, kto touto dopravnou tepnou cestuje ráno do práce, alebo práve vtedy prechádza Bratislavou vie, že túto situáciu treba riešiť. Obdobná situácia je na vjazde do Bratislavy od Šamorína. Pre občana, ktorý nebýva v blízkosti spomínaných obcí je dopravný problém v danej lokalite nepredstaviteľný, nehovoriac o dopadoch státia v zápchach, ekologických aj ekonomických, pre samotných ľudí aj pre krajinu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Obrázok blogu

O potrebe riešenia tejto situácie spor neexistuje. Rozhodnutie o vyhlásení súťaže na koncesionára realizujúceho výstavbu bratislavského diaľničného obchvatu a rýchlostnej komunikácie R7 formou verejno-súkromného partnerstva sa však stalo témou ostrého politického konfliktu. Kritika, ktorá prichádza najmä z radov opozície, smeruje k spochybneniu výhodnosti financovania projektu cez model verejno-súkromného partnerstva. Ich alternatívou, ak sa na vec pozrieme realisticky, je ale odkladanie výstavby do budúcnosti. Táto kritika sa opiera najmä o možnosť financovať projekt pomocou Junckerovho plánu, avšak táto možnosť sa nám otvára až do budúcnosti aj to veľmi nejasnej. Za prvé, problémom je, že zatiaľ existuje len v politickej rovine. Za druhé, pri triezvom pohľade na Junckerov plán je jasné, že týmto spôsobom budú financované hlavne projekty, ktoré budú cezhraničné a nie národné. Aj cez to všetko však ministerstvo dopravy jasne deklarovalo, že ak sa vytvorí možnosť financovať projekt aj cez Junckerov plán, o čo už Slovensko oficiálne požiadalo, bude tento model tiež využitý. Napokon minimálne rok bude prebiehať verejné obstarávanie na koncesionára, čo znamená, že v čase podpisu zmluvy bude jasné, či Junckerov balík využiť môžeme alebo nie. Naša krajina je však momentálne v situácii, v ktorej je na mieste vylepšovať infraštruktúru intenzívnym spôsobom. Je dôležité, aby sme investovali, na čo sú najvhodnejšie veľké projekty, ktoré majú za úlohu zlepšenie dopravnej infraštruktúry, ale viažu na seba aj veľký multiplikačný ekonomický efekt cez subdodávateľské vzťahy.

To, že vláda dala zelenú tomuto projektu si pochvaľujú aj starostovia obcí, ktorých občanom rýchlostná cesta uľahčí rannú cestu do práce. Financovanie v spolupráci so súkromným sektorom sa môže javiť ako drahšie, avšak tu treba započítať k cene výstavby 30-ročnú údržbu a následnú komplexnú opravu, keďže koncesionár má povinnosť odovzdať stavbu v pôvodnom stave, isté však je, že tento model je v našej aktuálnej situácii najvhodnejší. Ak by sme pri každom projekte čakali na nejaké dotácie v budúcnosti, naša krajina by mala len veľmi malé tempo realizovania projektov. A naviac, problémy občanov, kvôli ktorým sa tento projekt realizuje sú súčasné a nie budúce. Preto aj financovanie treba nastaviť tak, aby bola cesta dokončená v dohľadnej dobe.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme, že by nebolo správne odklepnúť nevýhodnú formu financovania, ale financovanie pomocou PPP za nevýhodné nepovažujem. Dôkazom vhodnosti tohto typu financovania je komunikácia medzi Nitrou a Zvolenom. Projekt bol nastavený veľmi podobne. Realizácia prebehla úspešne a neskôr si projekt vyslúžil aj uznanie na medzinárodnej scéne. Za akých okolností môže byť financovanie v spolupráci so súkromným sektorom výhodné? Žijeme v priestore orientovanom na trhovú ekonomiku, v ktorom nám mimo iného aj súťaž na trhu zabezpečuje chod ekonomiky. Rovnako tak aj v tomto projekte by mala byť vypísaná súťaž. Ak súťaž prebehne spravodlivo, mala by vyhrať spoľahlivá firma s výhodnou ponukou tak pre víťaznú firmu ako aj pre štát. Zároveň by mala existovať dostatočná motivácia na to, aby sa do súťaže prihlásilo viac firiem. Väčšia konkurencia by mohla zabezpečiť nižšiu cenu.

Za aký čas by mali byť obchvat D4 a rýchlostná cesta R7 dokončené? Najvýstižnejšou odpoveďou je čo najskôr resp. už teraz je neskoro. Obyvatelia dotknutých oblastí majú dennodenne ťažkosti s dopravou, ktoré im výrazne komplikujú život. O bezpečnostných prínosoch obchvatu nehovoriac. Na projekt, ktorý by ich problém vyriešil čakajú už dlho a aj kvôli tomu sa mi zdajú pochybnosti opozície prinajmenšom trápne. Máme si snáď z ich reakcií odvodiť, že problém týchto občanov nie je dostatočný na to, aby sa ním bolo treba zaoberať? Presne pri takto dôležitých krokoch by som od opozície očakával že začne konečne spolupracovať. Každopádne je nutné, aby bol projekt dokončený do roku 2020. Po tomto roku by podľa odborníkov mohol v opačnom prípade nastať dopravný kolaps.

Prečo PPP? Náš štátny rozpočet momentálne neprináša dostatočné zdroje na to, aby sme mohli podobné investície financovať pomocou klasického obstarávania. Všetci vieme, že sme viazaný záväzkami v rámci eurozóny, podľa ktorých musíme ďalej znižovať deficit až na vyrovnaný rozpočet v roku 2017 preto ani alternatíva spočívajúca v tom si peniaze požičať na finančných trhoch situáciu nerieši. Pred každým PPP projektom sa realizuje analýza, ktorá pomáha odhadnúť, aký typ financovania bude pre daný projekt výhodnejší. Nie nepodstatné je spomenúť, že aj predchádzajúca vláda vo svojich dokumentoch k tomuto projektu hovorila o financovaní prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva. Aj z tohto pohľadu pochybujem o tom, že by iná, napríklad stredo-pravá koalícia v tomto prípade pristúpila ku klasickému obstarávaniu, iste si totiž tiež uvedomuje naše konsolidačné záväzky. 

V neposlednom rade treba spomenúť jednotlivé kroky, ktoré bolo nevyhnutné podniknúť na to, aby bol projekt odsúhlasený. Potreba riešiť dopravnú situáciu v smere Bratislava-Dunajská Lužná-Šamorín-Dunajská Streda je zrejmá už niekoľko rokov. Dnes sme v stave, kedy sú vydané územné povolenia a vykúpená veľká časť pozemkov, teda výrazne vyššia priechodnosť a miera pripravenosti projektu. 

Neostáva mi nič iné, ako zaželať osobám zodpovedným za realizáciu úspešnú, výhodne financovanú a včas dokončenú výstavbu D4 a R7. Sám som zvedavý, aký bude výsledok. Občanom dotknutých oblastí zároveň prajem, aby sa ich dennodenné trápenie čo najskôr skončilo a ich cestovanie po dokončení výstavby sa stalo príjemnejšie a kratšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rudolf Obert

Mladí Sociálni Demokrati

Mladí Sociálni Demokrati

Bloger 
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pedstavitelia mladej generácie, vyznávajúci princípy slobody, rovnosti, solidarity, demokracie a trvalo udržateľného rozvoja postaveného na rešpekte k životnému prostrediu, snažiaci sa spájať ľudí zdieľajúcich rovnaké hodnoty Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu